Austin J4

Fra 1967


Dette er historien om en Austin J4, som er det næste projekt i Museets samling.


 

Den er MEGET rusten og der er mange defekter på bilen. Motoren skal skiftes til en anden, rattet er knækket og generelt er der mange vitale dele der skal udskiftes. Delene er ikke så nemme at få fat i og det er min vurdering at der skal købes for ca. 20.000 i stumper. Det er en høj pris, men eftersom at delene er sjældne, så kan bla. et nyt rat sagtens koste over 2.000,-. Derefter skal der laves nyt lad, nye chromdele, spejle og som nævnt en ny motor. Den mellemste bund er tæret væk og jeg vil anslå at der er mindst 200 timers arbejde på bilen udover at den skal have en ny lakering.

Jeg vil anslå at en rimelig pris på Austin'en er de 15.000 som Jørn Thomsen forlanger.

Til sammenligning kan jeg fortælle at min EA420 (4.2 tons lastvogn) kostede 15.000,-


 

Jeg har endvidere en 1622 ccm Austin benzin-motor som er under nyrenovering (billeder kommer senere).


Lidt historie...

Dette køretøj blev solgt under J4 etiketten. Det var den anden varevogn der blev produceres af BMC, forgængerne var J2 / Austin 152 Omni-serien. J4'eren kunne købes som en Austin eller Morris, den eneste forskel var badge og kølergrill'en. Det var til rådighed i fire versioner, Van, Pick-up, Minibus og som en Chassis Cab. De blev produceret på Ward End Works på Washwood Heath i Birmingham.

Benzin motoren er den samme som lå i Austin A60, nemlig en 1622 ccm, og den blev leveret, for en ekstra sum penge, med en Diesel version på 1498 ccm.

Lanceret i september 1960
Produktionen sluttede i 1974
Det totale antal der er fremstillet, er ikke kendt.

Chassis'ett er fremstillet hos Fisher & Ludlow.

 

Austin Commercial J4 var en 10 cwt (0,5 ton) forward control vare- og lad-bil (førerhuset ovenpå motoren), lanceret af Austin Commercial datterselskab af British Motor Corporation (BMC) i 1960 og produceret med to facelifts indtil 1974, fås med den velkendte B-serien benzinmotor i 1622cc og også, mod merpris, med en 1498 cc diesel motor. Bremsekraften kom fra de 4 tromlebremser hele vejen rundt: der var ingen bremseforstærker. Affjedringen var den samme som på den tids Austin Cambridge. Foran uafhængig affjedring indarbejdet spiralfjedre og hydrauliske "arme" som støddæmpere medens den bageste affjedring blev opnået ved semi-elliptiske bladfjedre.

I 1960'erne lette varevogne blev ofte navngivet ved deres bæreevne, og bilen på det tidspunkt, blev ofte kaldt simpelthen Austin 10/12 CWT. ("CWT" var en decimal vægtenhed meget anvendt i Storbritannien på det tidspunkt og svarer til ca 50 kg - disse navne betegnes derfor med en lasteevne på 500/600 kg Der var også et amerikansk CWT men det havde en anden værdi).

Bilen blev markedsført først som både Austin J4 og Morris J4. Efter dannelsen af British Leyland Motor Corporation i 1968, var BMC et datterselskab af British Motor Holdings, som var blevet opslugt, blev den betegnet som BMC J4.

I sin levetid fik den mindre forbedringer undervejs. Men selv i 1967 blev varevognene stadig leveret med synchromesh på kun de tre højeste fremadgående gear. Motoren var placeret i førerkabinen mellem de to sæder. J4 blev anset for usædvanligt støjende, selv i 1960'erne. En J4 benzindrevet baseret autocamper blev testet af britiske Autocar Magazine i 1967. Det lykkedes at opnå en maksimal hastighed på 63 mph (101 km / t) og en tid fra 0 til 50 mph (80 km /t) på 20,2 sekunder. Køretøjet som blev testet vejede 2.910 pounds (1320 kg) og det samlede benzinforbrug for testen kom ind på 22,7 mpg (12,4 L/100 km - 8 Km/l.)

Denne van blev et velkendt syn på britiske gader med indsamling og levering af post i Royal Mails bemaling. Selvom det var en ganske vellykket let varevogn, solgte det primært i kraft af gode priser til store flåder, der efter 1965 levede i skyggen af Ford Transit, ligesom flere andre britiske 60,er/70,er varebiler såsom Leyland Atlas , Commer FC og den tidligere førende, men nu aldrende Bedford CA. Faktisk var J4 utrolig kompetent som varevogn, men Austin J4 gav en temmelig dårlig køreoplevelse efter standarderne på den tid..

Austin J4 blev erstattet i 1974 af Sherpa, som stort set uændret brugte bagpartiet fra J4, og forblev i produktion i forskellige udgaver frem til 2006.


Sort London Metropolitian Police J4 (normalt omtalt som Black Maria i England, salatfad i Danmark)

vises parkeret på gaden på forsiden af The Beatles Abbey Road Cover, mellem Ringo og John


Motor
Benzin: 1.622 cc 61 hk ved 4.500 rpm Max drejningsmoment 90 / ft på 2.100 rpm
Diesel: 1.498 cc 40 hk ved 4.000 rpm Max drejningsmoment 64 / ft på 1.900 rpm

Mål: Længde 4.115 m Bredde 1.753 m Højde 2.057

Vægt 1320 kg


Austin of England data:

Austin J4 1960-1974 : ? eksemplarer

Motor: 1489 ccm - 42 HK - Tophastighed 101 km/t

0-80 km/t: 20.2 sec - 8 km/liter

© Samsø Austin Museum 2012