Austin A40 Futura MKI fra 1961

Afslutning af 50'erne med et nyt design.

Indregistreret første gang d. 21. juli 1961.

Bilen har i perioden 2000-2007 hørt til i Ø. Børsting mellem Skive og Stoholm og før det, stod den ved en Peugeotforhandler i Give. Før den tid har den kørt på Fyn, først ved Harndrup, Ejby, hvor den blev registreret 28. december 1979 og senere i Fåborg-området. Den er sidst synet 29. august 1980 og blev afmeldt ca. et år senere 31. august 1981 og har ikke kørt siden.

God mekanisk stand og velrenoveret motor. Rust hist og pist, men ikke noget alvorligt. Trænger til TLC (Tender, Love & Care) og en ny lakering. Bilen har fået en kærlig hånd i vinteren 2007-2008.

Bilen er udstillet i den stand den er ankommet i, til Samsø Austin Museum d. 11. august 2007

 

Bilen blev designet af italianeren PININFARINA i 1958 og var en relativ moderne bil efter datidens forhold. Austin A40 Farina erstattede den populære Austin A35 og mange af bilens komponenter kom fra denne model. Det er igen den samme motor, A-serie 948 ccm der blev lagt i Farinaen.

Austin A40 Farina MK I blev produceret fra 1958-1961 og i 1959 kom stationcar-udgaven. Bilen fik et facelift i 1961 med bla. en anden kølergrill og hed nu Austin A40 Farina MK II. Senere, i 1962 kom der en større motor på 1098 ccm. I 1967 ophørte produktionen.


Introduceret 18. september 1958 Nypris Kr. 17.425,- - Årlig vægtafgift kr. 120,- Egenvægt 724 kg.

Har stået stille i mere end 25 år.


Tekniske data:

Austin A40 Farina 1958-1967: 364.064 eksemplarer.

Motor: 948 ccm - 34.9 HK - Tophastighed 115 km/t

0-100 km/t: 35.6 sec - 16.1 km/liter



Austin A40 Futura MKII fra 1963

Ejet af oldebarnet til gdr. Tønnesen, Solhøj, Brundby.

Indregistreret første gang d. 21. juli 1963.

Bilen er fra Gummerup ved Glamsbjerg på Fyn og er kommet til museet fra Jesper Tønnesen, Fyn. Han er søn af Ebbe Tønnesen, som er søn af Michael Tønnesen, som er søn af Gårdejer Tønnesen, Solhøj på Brundby Hovedgade. Bilen har tidligere været ejet af en mekaniker ved IM Jensen, Odense. Før den tid har den kørt på Fyn, i Odenseområdet, hvor den blev registreret 28. december 1979 og senere i Fåborg-området. Den er sidst synet 29. august 1980 og blev afmeldt ca. et år senere 31. august 1981.

Bilen er i god mekanisk stand og motoren kører godt. Meget rust hist og pist, især i bunden ved førersiden, så der er en del timer i den.

Bilen er udstillet i den stand den er ankommet i, til Samsø Austin Museum d. 22. august 2007

 

Bilen blev designet af italianeren PININFARINA i 1958 og var en relativ moderne bil efter datidens forhold. Austin A40 Farina erstattede den populære Austin A35 og mange af bilens komponenter kom fra denne model. Bilen fik et facelift i 1961 med bla. en anden kølergrill og hed nu Austin A40 Farina MK II. Senere, i 1962 kom der en større motor på 1098 ccm, som der ligger i denne model. I 1967 ophørte produktionen.

 

Introduceret 18. september 1958 Nypris Kr. 17.425,- - Årlig vægtafgift kr. 120,- Egenvægt 724 kg.

.


Tekniske data:

Austin A40 Farina 1958-1967: 364.064 eksemplarer.

Motor: 948 ccm - 34.9 HK - Tophastighed 115 km/t

0-100 km/t: 35.6 sec - 16.1 km/liter


Austin of England


© Samsø Austin Museum 2007